Elitserietipset (Plats 1-6)

Premiären för årets upplaga av elitserien närmar sig med stormsteg, och med mindre än en vecka kvar tills pucken släpps i omgång 1 så är det mer än god tid för mig att publicera mitt slutgiltiga tips för hur serien slutar.

Först och främst ska jag vara väldigt tydlig med hur otroligt svårtippad serien känns i år. Förvisso har elitserien varit otroligt jämn även de senaste åren, men just i år så har jag känt mig mer osäker på placeringar än någonsin tidigare.

Egentligen skulle jag nog sannolikt få in lika många placeringar rätt om jag helt enkelt lottade. Förra säsongens tips blev väl inte allt för lyckat om man säger så. Jag lyckades pricka in tre placeringar korrekt (Timrå, MoDo och Brynäs) men det är väl ungefär vad man kan begära i en så oförutsägbar serie där av många tippade guldfavoriten Djurgården åkte ur serien.

Men nog om det. Såhär slutar elitserien säsongen 2012/2013 om man ska tro mig.

1. Luleå
2. Skellefteå
3. HV71
4. Brynäs
5. Färjestad
6. Linköping
7. Frölunda
8. Växjö

9. Modo
10. AIK

11. Rögle
12. Timrå

Om vi då ska börja från toppen av tabellen så antar jag att någon säkert höjer på ögonbrynen när jag sätter ”mitt lag” som seriesergrare. Personligen reagerar jag likadant om till exempel en FBK:are sätter Färjestad som etta. Men i år så tror jag verkligen på Luleå. Laget kommer att bygga vidare på den fina fjolårsäsongen samtidigt som man fått in precis det som laget saknade under slutspelet i fjol. Tyngd och individuell skicklighet. Får tränare Rönnqvist in nyförvärven i spelsystemet så kan det bli en kul vinter uppe i Norrbotten.

********************************************************************************

Skellefteå har legat i toppen av serien flera år i följd nu och i Västerbotten väntar man bara på att laget ska lyckas ta det slutgiltiga steget som krävs för ett SM-guld. Laget har fått behålla i stort sett hela sin trupp ifrån fjolåret samtidigt som man spetsat till laget ytterligare genom vävningen av Ryan Vesce. Man har också fått tillbaka en nyttig tvåvägs-forward i Pontus Petterström. I Joakim Ericsson har man en av landets bästa målvakter, och i Anders Forsberg en av seriens skickligaste tränare. I och med detta så finns det ingenting som tyder på att Skellefteå AIK inte kommer husera i toppen av tabellen även i år.

********************************************************************************

Hv71 har värvat intressant och bör även dem bli en riktig utmanare. Laget har imponerat ordentligt på försäsongen där framför allt målvakten Wesslau och nye anfallaren Rhett Rakhshani sett vassa ut. Tillkommit har även namnkunniga pjäser såsom Elias Fälth och Marcus Nilson. Laget har även ett par yngre spelare som troligtvis kommer ta ytterligare kliv i utvecklingen den här säsongen. Där tänker jag främst på duon Fasth och Thörnberg.

********************************************************************************

Brynäs har en riktig utmaning framför sig efter SM-guldet i våras. Nyförvärven ser intressanta ut på pappret, men de har också en hel del att leva upp till. Vilka ska kunna fylla tomrummet efter Silfverberg och Svedberg? Givetvis hoppas man att Johan Harju ska få en nytändning i sin nya klubb och förhoppningsvis komma upp till den nivå som han låg på när han fick sitt genombrott i elitserien. Enterfeldt och Thuresson är även de kapabla poängplockare och det ska bli spännande att se hur de lyckas i Brynäs.

********************************************************************************

Färjestad är alltid Färjestad och går nog aldrig att räkna bort. Efter vad som enklast går att beskriva som ett mellanår med FBK-mått mätt så räknar jag med att klubben känner stor revanschlust inför årets elitserie. FBK har gjort en del intressanta värvningar men den som sticker ut främst är nog den skicklige lille transatlanten Jack Connolly som krönt stora framgångar i European Trophy på försäsongen. Connolly ses redan nu som en kandidat till poängligasegern av många experter. Med tillskotten av Salak, Lee och tuffe norrmannen Tollefsen samt utvecklingspotentialen hos spelare som Görtz, Klefbom och Thorell så har Färjestad alla vapen till att vara med och utmana även i år.

********************************************************************************

Förra säsongen tippade jag Linköping som seriesegrare. Det slutade ju sisådär för östgötarna som med nöd och näppe klarade elitseriekontraktet i den sista omgången. Årets upplaga av LHC har egentligen betydligt högre potential än förra årets upplaga. Borta är tjeckerna Hlavac och Hlinka, men istället tillkommer bland annat Mattias Weinhandl och en personlig favorit i Simon Hjalmarsson. Än viktigare är att man fått en av seriens bästa tränare i Roger Melin. LHC hoppas nog att Melin är den som ska få ordning på skutan, men jag har en känsla av att det kanske dröjer ett tag. Både målvaktssidan och backsidan känns tveksamma. LHC får nog sikta in sig på att ta sig till slutspel först och främst. Väl där kan som bekant vad som helst hända.

Om Andreas

Hockeyfanatiker med rötterna i Norrbotten.
Detta inlägg publicerades i Allmänt och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar